CrunchBang Linux ve Değişen Bilgisayar Kullanımı Alışkanlıklarım


Bugün bu sayfada sizlere GNU/Linux dünyasındaki yeni gözdem olan CranchBang Linux'dan bahsetmek istiyorum. CrunchBang Linux, Ubuntu tabanlı, sadeliği, hızı ve kullanışlılığı kendine amaç edinmiş bir dağıtım. Ben kendisini yaklaşık 1 ay kadar önce keşfettim.

GNU/Linux dünyasına ilk adımımı attığımda her yeni kullanıcı gibi beni cezbeden şey sistemin görsel açıdan güzel olmasıydı. Compiz ( ki 2007 de adısı Beryl idi) kullanmadan bilgisayarın tadını çıkaramıyordum. Her tarafta sallanan, uçuşan, kaçışan pencereler, saydamlıklar, paneller, eklentiler, masaüstü küpü, pencere büyütme-küçültme efektleri... Sonra biraz daha sade ve hızlı birşeyler aradım. Onu da Gnome'da buldum. O da yeterince hızlı ve sade gelmeyince Xfce kullanmaya başladım. Hatta bir aralar işi azıtıp bulduğum bütün masaüstü yöneticilerini ve pencere yöneticilerini kullandığım dağıtıma (ki bu genellikle Ubuntu oluyordu) kurmaya ve kullanmaya başladım. KDE, Gnome, Xfce, Openbox, Blackbox, E17, icewm... gibi masaüstü ve pencere yöneticileri denedikten sonra benim aslında sadelikten ve hızdan hoşlanan biri olduğumu fark etmeye başladım. Ya da zamanla bilgisayar kullanımında yaşadığım bir tür evrimdi bu. Artık bilgisayardaki günlük işlerimi en pratik yoldan nasıl yapabilirim diye düşünmeye başladım. Eskiden beri klavye kısayollarını kullanmayı seven biriydim. Genellikle bilgisayar başında keyifli birşeyler yapıyorsam (müzik dinlemek, video izlemek, yazı yazmak..) sandalyemi bilgisayarımdan uzaklaştırıp, klavyeyi çekebildiğim kadar kendime çekip fareyle hiç muhatap olmamaya çalışıyordum.


Neyse konuy çok uzattım sanırım. Özetle tüm bu süreç beni daha sade ve hızlı dağıtımları denemeye sevk etti. CrunchBang'i keşfedip hakkında güzel yorumlar okuduktan sonra kendisini kurmaya karar verdim. Kotalı kullanıcı olduğum ve kotamı zaten yeterince aştığımdan dolayı kotasız kullanıcı olan bir kurban aramaya başladım ve çok geçmeden bizim  Mert'ten CrunchBang'i indirmesini rica ettim. O da kırmadı sağolsun. Kalıp dosyasını boş bir cd ye yazdıktan sonra karşımda CrunchBang'i buldum. Çalışan cd de dahi gayet hızlı çalışıyor gibiydi benim yaptığım testlerde. Çalışan cd de böyleyse kursam daha da hızlı olur bu deyip daha önceden bölümlendirdiğim diskime kurulumu yaptım. Artık Pardus 2009.1 e yeni bir komşu gelmişti. :)

Kurulumdan sonra sistem benim bilgisayarım için çok hızlı sayılabilecek bir serilikte açıldı. Hemen keşfe çıktım. İlk gözüme çarpan Türkçe desteğinin tam yerinde olmamasıydı. Ama o sorunları zamanla hallettim. Şu anda büyük oranda Türkçe olarak kullanabiliyorum. Öntanımlı olarak Openbox 3 pencere yöneticisi ile birlikte geliyordu. Daha önce Openbox'ı kullanmışlığım vardı ama ilk kez öntanımlı olarak kullanıyordum. İlk zamanlar biraz ters ve zor gelse de zamanla alışmaya ve alıştıkça sevmeye başladım. Masaüstüne bir sağ tıkla bütün menü karşıma çıkıyordu. Aynı menüyü Süper+ Space (boşluk) tuşlarını kullanarak da çıkarabiliyordum.




Conky öntanımlı olarak kurulu gelmekteydi. Ayrıca Conky yi özelleştirebilmek için CrunchBang forumundaki bu bağlantıdan pek çok örnek ayar dosyasına ulaşmak mümkündü.






Tint2 isminde gayet sade ama işini fazlasıyla yapan sadece birbirden çizgilerle ayrılmış 4 parçalı bir paneli vardı. Ayrıca Tint2 için de CrunchBang forumunda paylaşılan birçok ayar dosyasına ulaşmak mümkün.



Tüm bu kullanışı ve sade arayüz beni kendisine hayran bıraktı diyebilirim. Bilgisayarım şimdiye kadar hiç çalışamadığı kadar hızlı çalışıyor. Tabi arada yine Pardus ile birlikte görsel efektleri kullanmaktan da kendimi alamıyorum ama CrunchBang'in bana sağlamış olduğu bu sade ve hızlı arayüz beni çok mutlu etti.

Sanırım bundan sonra CrunchBang Linux ve benzeri hafif dağıtımlar bilgisayarımı daha uzun süre ziyaret edecek ve hatta devamlı kullandığım dağıtımlar arasında yerlerini alacaklar.

Unutmadan birkaç bağlantıyı da paylaşmak isterim:

CrunchBang Resmi Sayfası
CrunchBang Forum  (İngilizce)
CrunchBang Wiki
İndirme Sayfaları
CrunchBang Linux Statler 10 Alpha 1sürümünün indirme adresi


Not: Merak edenler için kullandığım conky ve tint2 ayar dosyalarını da paylaşmak isterim.

Tint2 dosyam:
http://docs.google.com/View?id=dcgh6jzw_50fzjnzncj
Conkyrc dosyam:
http://docs.google.com/View?id=dcgh6jzw_49fjqgkdf9

Yorumlar

  1. bende ubuntu 10.04 üme komşu getiriyorum bakalım nasılmış.

    YanıtlaSil
  2. Bizi bilgilendirdiğiniz için Ceza Avukatı olarak size teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

İki çift lafım var!

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türk Dünyası Müzikleri

Böbreğime Kum Doldu Atmaya Kürek Gerek!

Linux Terminalinde Eğlenceli Sürpriz Yumurtalar