Xmonad Deneyimim



Xmonad Haskell dili ile yazılmış hafif bir X11 pencere yöneticisidir. En büyük özelliği ise pencere yönetiminde sergilediği "ekranı israf etmeme" felsefesidir. :) Ekranı en etkin şekilde kullanmak için pencereleri boşluk ve çakışma olmaksızın otomatik olarak ekrana döşer.



Kurulum:

Xmonad' ı sisteminizi kurmak için kullandığınız dağıtımın paket yöneticisini kullanabilirsiniz. Eğer kullandığınız dağıtımın paket yöneticisinde xmonad'ı bulamazsanız derleme yoluyla kurulum yapmak durumundasınız demektir ki şahsen ben daha önce denemiş fakat başarılı olamamıştım. :) Ben yaparım diyorsanız bu bağlantıya tıklayıp indirebilirsiniz. Ben Xmonad'ı CrunchBang'in depolarında buldum ve kurdum.

 Kullanım:

Xmonad kullanımı klavye kısayollarına odaklıdır. Kullandığınız dağıtımda açılış seçeneklerinden (giriş ekranında) Xmonad'ı seçtiğinizde, muhtemelen karşınıza siyah ve bomboş bir ekran gelecektir. Xmonad'ı kullanmak için karşınızdaki siyah ve boş ekrana ALT+Shift+Enter tuş bileşimini kullanarak yeni bir konsol penceresi yaratın. Daha fazla pencereye ihtiyacınız varsa aynı tuş bileşimini istediğiniz kadar arka arkaya kullanabilirsiniz. Verdiğiniz her yeni pencere açma komutu sonrası Xmonad'ın pencereleri yan yana,alt alta.. bütün ekranı kullanacak şekilde dizeceğini göreceksiniz.

 
Alt+K ve Alt+m tuşları ile pencereler arasında geçiş yapabilirsiniz. Bir pencereyi kapatmak için Alt+Shift+C tuş bileşimini kullanabilirsiniz. Alt+P tuşları ile menüyü açabilirsiniz. Masaüstleri arasında gezinebilmek için alt+1,alt+2... gibi tuş bileşimlerini kullanabilirsiniz.
Xmonad'ı KDE, Gnome gibi masaüstü yöneticileri ile birlikte de kullanabilirsiniz. Kde+xmonad şeklinde arama yaparsanız hakkında bilgi bulabilirisiniz. 


Xmonad Bileşenleri:

Xmobar:  Xmonad için kullanabileceğiniz hafif bir bar uygulamasıdır.

Conky: Linux kullanıcılarının bir çoğunun yakından tanıyacağı sistem monitörü yazılımıdır. (1)

Bir kaç saat süren kurcalamalarım sonucu Xmonad ile ilgili edindiğim tecrübe şimdilik bu kadar. Daha ayrıntılı bilgilere ulaşmak için aşağıda vereceğim bağlantıları kullanabilirsiniz.

Xmonad ile ilgili kurcalamalarım devam ettikçe tecrübelerim artacaktır. O gün geldiğinde daha ayrıntılı bir tanıtım yazısı yazmak dileğiyle.


Yararlı kaynaklar:

Archlinux Wiki
Ubuntu-tr ilgili konu başlığı
Xmonad resmi sitesi
Ekşi Sözlük
 Xmonad Ekran Görüntüleri
Haskell Wiki

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türk Dünyası Müzikleri

Böbreğime Kum Doldu Atmaya Kürek Gerek!

Pardus 2011 Çözünürlük Sorunumu Çözdüm