Atarilerini Özleyenlere

90'larda çocuk olanların yakından tanıyacağı, atarilerden bahsedeceğim size biraz. Çünkü son günlerde ben tekrar o eski günlerdeki oyunlara merak sardım. :)

O günlerde birçok tanıdığımın atarisi vardı. Ama benim yoktu çünkü tüm ısrarlarıma, ağlayıp, zırlamalarıma rağmen bana atari alınmıyordu. Bu duruma biraz bozuluyordum haliyle. Sonra abim yiğenim Mert'e bir tane atari almış. Benle Mert'e dedi ki "size bir süprizim var". Sonra elindeki kutuyu bir açtı ki içinde atari var. Tabi bizim Mert ile o tarihten sonraki en büyük eğlencemiz o atari olmuştu. Tüm gün atari oynuyorduk. 1000000 in 1 isimli kasetlerde gerçekten de 100000 tane farklı oyun olmadığının kısa sürede farkına varmıştık ama yine de bir umut sayfalarca gidip farklı oyunları araştırıyorduk. Çok nadiren de buluyorduk. Ama bu farklı diye tabir ettiğimiz oyunlar daha önceki oyunların biraz makyajlanmış hali oluyordu en fazla.

Sonra bir gün kendime atari aldırmak için babama yalvarmak zorunda kalmaktan bıktığımdan, biriktirdiğim bayram harçlıklarımla, eğer hafızam beni yanıltmıyorsa o zamanın parasıyla 40 milyon liraya kendime atari aldım. Kendisi aşağıda resimde gördüğünüz atariydi.




O atari benim hayatımdaki en önemli elektronik alet olmuştu. Oynayacağım zaman kutusundan çıkarıp adaptörünü, kollarını (joystick) takıp, sonra da televizyon bağlantısını kurup saatlerce televizyonun karşısında oyun oynuyordum. Ne zamanki annem ya da babam çıkart artık onu diye bağırmaya başlıyordu, o zaman da üfleye püfleye atariyi tvden çıkarıp, tekrar dikkatli bir şekilde kutusuna yerleştirip, yatağımın altına koyuyordum. Gözüm gibi bakıyordum atariye. :) Arkadaşlarla kaset değişimleri yapıyorduk. O da kesmezse o zaman da çarşıya gidip kaset değiş tokuşu yapan bir dükkana girip elimizdeki beğenmediğimiz kaseti verip üzerine de bir kaç lira daha bayılıp yeni bir kaset alıyorduk.



Güzel günlerdi. Şimdiki çocukların büyük bir kısmı o dönemin çocuklarının saatlerce Super Mario oynayabildiklerine inanmazlar sanırım. Donkey Kong, Road Fighter, Street Fighter, Mortal Kombat, Tetris, Tennis, Sonic, Jungle Book, Contra gibi oyunları saatlerce, sıkılmadan oynayabiliyordu o dönemin çocukları.

İşte benim gibi o dönemin oyunlarını özleyen, eşşek kadar olmuş ama içindeki çocuğu aldırmamış olanlara, bu güzelim oyunları temin edebilecekleri bir adres ve Linux altında oynamalarını sağlayacak bir öykünücü (emulatör) önereceğim.

  Not: Aşağıdaki anlatım Nintendo (.nes) romları için geçerlidir. Daha başka rom uzantıları için google amcaya başvurmanızı tavsiye ederim. Örneğin .smc uzantılı oyunlar için "smc roms" şeklinde bir arama işinizi görebilir. Linux altında .smc uzantılı oyunları oynamak için ise Zsnes yazılımını kullanabilirsiniz.

Oyunları temin etmek:
Bahsettiğim oyunları oynamak için elinizde bu oyunları barındıran .nes uzantılı rom dosyalarının bulunması gerekiyor. Bu tip dosyaları en sağlıklı şekilde bulabileceğiniz site olarak sizlere romnation.net sitesini önerebilirim. Daha başka kaynaklardan da değişik romlar bulabilirsiniz elbette.

Oyunları çalıştırmak:
Romnation sitesinden ya da sizlerin google vasıtasıyla bulduğu nes rom barındıran sitelerden, oynamak istediğimiz romları indirdikten sonra sıra geldi bunları çalıştırmaya. Linux altında .nes uzantılı romları çalıştırmak için ihtiyacınız olan yazılımın adı Mednafen. Mednafen birçok dağıtımın paket yöneticisinde bulunmakta. Pardus için "sudo pisi it mednafen" komutu iş görür diye düşünüyorum. Ubuntu için ise "sudo apt-get install mednafen" komutuyla yazılımı sistemimize kurabiliriz.

Mednafen'i sisteminize kurduktan sonra menülerde bulamazsanız şaşırmayın çünkü Mednafen konsol üzerinde çalışan bir uygulama. Uçbirimde "mednafen rom_adı" komutuyla oyunlarınızı açabilirsiniz. Ya da daha pratik bir yöntemle herhangi bir .nes uzantılı rom dosyamıza sağ tıklayıp özellikler seçeneğine girip, birlikte aç kısmına komut olarak mednafen yazarsak ve bütün .nes uzantılı dosyalara bunu uygula seçeneğini seçersek, bundan sonra .nes uzantılı bütün oyun dosyalarımızı çift tıklayarak mednafen ile açılmalarını sağlayabiliriz.

Mednafen'i ayarlamak:
Mednafen'i ayarlamak için herhangi bir oyunu açtıktan sonra ALT+SHİFT+1 tuşlarına basın. Sırasıyla ikişer kez yukarı, aşağı, sol, sağ, select, start, B, seri B, A, seri A tuşlarını klavyemizde hangi tuşlar olmalarını istiyorsak o şekilde ayarlıyoruz. Ben oyunlarımı tam ekran oynamak isterim diyorsanız, ALT+ENTER tuşlarına basarak tam ekran moduna geçiş yapabilirsiniz.

Hani bize biraz oyun versen de oynasak!
Sizi site site dolaşıp rom bulmaya çalışma zahmetinden kurtarmak isterim elbette. :) Bu yüzden elimdeki 115 oyunu sizlerle paylaşmak isterim. Buyrun:

Atari oyunları indir

Yorumlar

Yorum Gönder

İki çift lafım var!

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türk Dünyası Müzikleri

Böbreğime Kum Doldu Atmaya Kürek Gerek!

Linux Terminalinde Eğlenceli Sürpriz Yumurtalar