Pardus 2011 Çözünürlük Sorunumu Çözdüm


Bir önceki yazımda Pardus 2011'de canımı sıkan tek sorunun, sistemi istediğim çözünürlükte kullanamamam olduğunu bildirmiştim. 1280×1024 çözünürlüğe alışmış biri olarak 1024×768 hem benim gözüme kaba geliyordu, hem de ekranımı verimli kullanmama engel oluyordu. Pardus 2011'i kurduğum günden beri bu konuyla ilgili araştırmalar yapmış ama olumlu bir sonuç alamamıştım. 
Pardus 2011'de artık xorg.conf dosyası kullanılmıyor. Bunu önce bu dosyaya elle müdahale etmek istediğimde dosyayı bulamayınca fark ettim. :) Sonra da forumlarda araştırdım ve artık o dosyanın kullanılmadığını okudum. O günden beri bazen "aman canım güncelleme gelir düzelir" diyerek boş verdim, bazen de "bunun başka bir yolu olmalı" diye düşünerek araştırdım durdum. Pardus'un bütün ayarlarını kurcaladım. Tüm sistem kayıtlarını taradım. Ama hiçbir çözüm bulamadım. Tam artık iyice ümitsizliğe kapılmışken, bilgisayardaki yedek dosyalarım arasında bir dosya dikkatimi çekti. Sanki bana "gel dozi ilacın bende" diyordu. İstem dışı ona doğru seğirttim. :)
Bu bahsettiğim dosya, bilgisayarımdaki diğer Linux dağıtımım olan Ubuntu'nun xorg.conf dosyasının yedeğiymiş meğer. Birden kafamda bir şimşek çaktı. Bu dosya benim ekran kartım için zaten hazır bir şekilde ayarlıydı. Bu dosyayı Pardus'un /etc/X11/ dizini içerisine xorg.conf ismiyle kaydedersem belki o zaman bu sorun çözülür diye düşündüm. Zaten daha önceleri de Pardus ve ya Ubuntu'da çözünürlük sorunu yaşadığımda bilgisayarımdaki diğer dağıtımın doğru çözünürlükte çalışmasını sağlayan xorg.conf dosyasını alıp, düzenleyip sorun yaşadığım dağıtıma uyguluyordum. Ancak bu sefer durum biraz farklıydı. Çünkü Pardus artık bu dosyayı kullanmıyordu. Bu yüzden işe yarayıp yaramayacağına emin değildim. Ama yine de denemekten zarar gelmez diye düşünüp uygulamaya koydum.
Konsolda "su -" komutunu verdim, root parolamı girdikten sonra "dolphin /etc/X11" komutuyla dolphin'i root haklarıyla açtım. Daha sonra dosyalarımın arasında bulduğum Ubuntu'ya ait xorg.conf dosyamı Pardus'un /etc/X11 dizininin içerisine yine xorg.conf ismiyle kaydettim. Biraz korkarak Pardus'u yeniden başlattım. Ve en sonunda ekranım 1280×1024 olarak açıldı. :)
Bu çözüm ne kadar uygundur bilmiyorum. Çünkü sonuçta Pardus artık öntanımlı olarak ekran ayarları için xorg.conf dosyasını kullanmıyor, ayarları otomatik olarak algılıyor. Ancak her ne kadar Pardus xorg.conf dosyasını kullanmıyor olsa da nVidia GeForce FX 5500 ekran kartım için bu zorlama yöntem olumlu sonuç verdi.
Buradan Pardus 2011'de çözünürlük sorununu bir türlü aşamayan kullanıcılara bu yöntemi denemeden önce tekrar söylemek istiyorum ki bu yöntemin ne kadar sağlıklı bir yöntem olduğuna dair bir fikrim yok. Ben yaptım oldu denebilecek bir çözüm yöntemi bu daha çok. O yüzden denemeden önce biraz daha araştırmalarını öneriyorum.
Ne olursa olsun başka bir çözüm yolu bulamadım, denemek istiyorum diyenler varsa, bilgisayarlarında ikinci bir Linux dağıtımı kullananlar benim yaptığım gibi yapabilirler sanırım. Tek dağıtım kullananlar ise internette "xorg.conf sample" ya da "xorg.conf sample for nvidia 1280×1024" gibi anahtar sözcüklerle arama yapabilirler.
Bu da artık istediğim çözünürlükte çalışan Pardus 2011'den bir ekran görüntüsü:

Not: Yalnız bu sefer de çözemediğim başka bir ilginç sorunla karşı karşıyayım. Çözünürlüğü bu şekilde değiştirdikten sonra ekran görüntüsünde de görüldüğü gibi ekranın üst kısmında çizgiler oluştu. O nedendir anlamış değilim. :)

Yorumlar

  1. O çizgilerin yok olması için Açılış Yönteicisinden Pardus'un olduğu bölümün ayarlarına girip "splash silent" sözcüklerini silin, düzelecektir.

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

İki çift lafım var!

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türk Dünyası Müzikleri

Böbreğime Kum Doldu Atmaya Kürek Gerek!