Pardus 2011 İlk İzlenimlerim



Geçenlerde buradaki yazımda Pardus 2011 DVD siparişi verdiğimi yazmıştım. İki gün önce Pardus DVD'im elime ulaştı. Kargo ücreti olarak 2.75 TL ödedim. Birgün sonra da her ihtimale karşı elimdeki dosyaların yedeklerini alarak kuruluma geçtim. Kurulum her zamanki gibi kolaydı. Hatta kurulum sırasında ekran kartım için üreticinin sağladığı sürücüleri kurmak isteyip istemediğimi sordu. Ben de kur dedim. Kurulum sırasında birşey dikkatimi çekti. Daha önceleri kurulum sırasında kullanıcı tanımlıyorduk. Bu sefer ise kullanıcı tanımlama, parola oluşturma ekranıyla hiç karşılaşmadım.

Kurulum tamamlandıktan sonra yeniden başlat dedim, yalnız Pardus bilgisayarımı yeniden başlatmadı. Birkaç dakika bekledim fakat bir değişiklik olmayınca elle yeniden başlattım. ilk açıldığında benden kullanıcı tanımlamamı istedi. Kullanıcı tanımladım ve parola belirledim. Daha sonra da root kullanıcısı için parola belirledim. Daha sonra Kaptan beni karşıladı ve onunla ilk ayarlarımı yaptım. Tüm işlemler bitince Pardus 2011'in masaüstüyle karşılaşmış oldum. Yalnız ilk bakışta dikkatimi çeken birşey vardı. Ekran çözünürlüğüm istediğim gibi değildi.


Hemen Sistem ayarlarından --> Ekran ve Monitör --> Ekran Kartı Sürücüsü bölümünden ekran kartımın kurulu olup olmadığını kontrol ettim. Kuruluydu. Sağlamasını yapmak için pisiden kontrol ettim. Daha sonra da sysinfo paketini pisiden kurduktan sonra Konqueror'ı açıp adres satırına sysinfo:/ yazıp sistem bilgilerini kontrol ettim. Ekran kartım kurulmuştu ve 3b desteği tamdı. Ancak Sistem ayarları --> Ekran ve Monitör --> Konum ve Boyut kısmında 1024×768 den daha fazla çözünürlüğe izin vermiyordu. Halbuki daha önce de Pardus'u birçok kez kullanmıştım ve her seferinde de 1280×1024 çözünürlükle kullanıyordum. Nvidia'nın kendi ayar yazılımı olan Nvidia X sunucu ayarları (nvida-settings paketi) yazılımdan istediğim çözünürlüğü girerek ayarlayayım diye düşündüm. Ancak onu açtığımda ise X Server Display Configuration kısmında tanımlı ekran olmadığını fark ettim. Son çare olarak ise /etc/X11/xorg.conf dosyasını elle düzenleyerek 1280×1024 çözünürlüğe kavuşturayım bilgisayarımı diye düşünürken, sistemde böyle bir dosyanın bulunmadığını fark ettim. Sonra internette yaptığım araştırmalarda artık ekran kartı ayarları için o dosyanın kullanılmadığını öğrendim. Peki nereden yapılıyor diye aramalarıma rağmen iki gün geçti henüz bir sonuca varabilmiş değilim. 

Özgürlük için forumlarında ve hata takip sisteminde de çözünürlükle ilgili konular açılmış gördüğüm kadarıyla. Bu gerçekten de önemli bir sorun. Bir şekilde güncellemelerle bu sorunun çözüleceğini düşünüyorum. Ya da belki de kuralaya kurcalaya başka bir çözüm üreteceğiz artık. Tabi xorg.conf dosyası sistemde bulunmadığı için bir kullanıcı olarak ne kadar müdahale edebilirim bu duruma bilmiyorum...




Ekran çözünürlüğü ile ilgili sorunum dışında yeni Pardus'da fazla bir sorun yaşamadım. Kurulu gelen yazılımlar gayet hoşuma gitti. Özellikle bu seferki sürümde kurulu gelen uygulamalar arasına biraz da oyun serpiştirmiş olmaları güzel olmuş. Yalnız paket sayısı hala yetersiz. Ancak bununla ilgili ciddi çalışmalar yapılıyor olduğunu Özgürlük için forumlarından okuyorum. Bu konuda aslında bizlere de iş düşüyor ancak ne yazık ki daha önceleri merak sarıp giriştiğim pisi paketi yapma işi, birkaç başarısız deneme sonrası hevesimi kaybetmem ve araya giren başka işlerim nedeniyle askıya alındı benim için. Belki yakında tekrar paketleme işini öğrenmek için çabalamaya başlayabilirim, benim sağım solum belli olmaz. :)  


KDE'yi soracak olursanız, KDE her zamanki KDE! :) Şakası bir yana eğer benim gibi düşük özelliklere sahip bir bilgisayar (külüstür) kullanıyorsanız, Pardus şimdilik (Çomak projesi son kullanıcı için meyvelerini vermeye başlayana kadar) sizin için fazla cafcaflı. Yine de ben Pardus'u düşük özellikli bilgisayarımda da kullanmak istiyorum diyorsanız,  depolarda Enlightenment bulunmakta, onu kullanabilirsiniz. Ayrıca Gnome-project   isimli projeyle Pardus'a Gnome masaüstü kurmak mümkün sanırım. Ancak son kullanıcı için riskli bir hareket olabilir bu.

Benim gibi külüstür bilgisayar kullanmayanlar için ise KDE ve onu en iyi sunan dağıtım olduğunu düşündüğüm Pardus biçilmiş kaftan. Pardus 2011 için şimdilik milad sayılacak bir sürüm olmuş diyemiyorum ne yazık ki. Bence Pardus asıl miladını Çomak projesinin son kullanıcı için kullanılabilir ürünler sunmaya başlamasıyla yaşayacak. Ve inanıyorum ki sadece KDE yüzünden Pardus'u kullanmak istemeyen birçok kullanıcı Pardus'u sevecek. Tabi bunlar benim öngörülerim, ne kadar önümü görebiliyor olduğumu ilerde hep beraber öğreneceğiz. :) 


Ha bu arada unutmadan bugün Pardus Kurumsal 2 sürümü duyuruldu.Yakında Kurumsal 2 sürümünü indirip kurmayı düşünüyorum. Malum benim külüstür KDE 4 ile iyi anlaşamıyor. Zaten KDE 3.5.x serisini de özlemiştim. Kolay mı ilk göz ağrısı KDE 3 benim için. Kurumsal'ı kurduktan sonra yine becerebildiğim kadarıyla bir inceleme yazısı hazırlarım. Haydi kalın sağlıcakla...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türk Dünyası Müzikleri

Böbreğime Kum Doldu Atmaya Kürek Gerek!

Linux Terminalinde Eğlenceli Sürpriz Yumurtalar